Veelgestelde vragen
Waar kunnen we je mee helpen?
Hoe werkt het 250 nachten proefslapen?
Mocht het na aanschaf van je matras toch blijken dat je een soepeler of steviger matras nodig hebt, dan bieden we de Ecolinde omruilgarantie. Dit betekent dat je ná 50 nachten proefslapen en vóór 250 nachten de kern van je matras eenmalig kan omruilen voor een andere hardheid. Je wisselt je matraskern bijvoorbeeld van soft naar medium of medium naar firm. Het is belangrijk om je lichaam wel eerst 50 nachten de tijd te geven om te wennen aan het nieuwe matras. Je houdt je eigen matrashoes en wij komen de kern omruilen. Dit geldt alleen voor de matrassen Twintig en Zeventien. De Wolk en de toppers zijn alleen in hardheid soft verkrijgbaar.
Wat gebeurt er met de omgeruilde kern?
De gebruikte kernen laten we recyclen en komen dus niet terug in de Ecolinde Natuurlatex Matrassen. Je koopt dus altijd een nieuw en voor jou gemaakt matras.
Ik wil mijn matraskern omruilen. Wat moet ik doen?
Wil je overstappen naar een andere andere hardheid, dan laat je dit ons weten via een e-mail aan info@ecolinde.nl. Vermeld in de mail je bestel en factuurnummer en eventuele adreswijziging. En laat weten welke hardheid je wenst. Je kan de kern 1 keer omruilen.
Waarom adviseren jullie om het matras eerst 50 nachten te proberen?
Je lichaam moet de tijd krijgen om te wennen aan een nieuw matras. De eerste dagen kun je slechter gaan slapen op een nieuw matras. Dat kan komen omdat je lichaam niet gewend is aan goede ondersteuning en voor het eerst ‘s nachts goed ontspant. Je leert als het ware je oude slaapgedrag af. We adviseren daarom altijd om zeker de eerste zes weken goed de tijd te nemen om te wennen aan het nieuwe slapen. Uiteraard mag je altijd contact opnemen voor advies.
Ik twijfel of ik mijn matras moet omruilen. Wat moet ik doen?
Als je twijfelt of je moet switchen naar een andere stevigheid, neem dan contact met ons op. We denken graag met je mee om je natuurlijke nachtrust te verbeteren.
Wat zijn de kosten voor het omruilen?
De bezorgkosten zijn € 75 (in Nederland) en de ruilkosten zijn € 80 per kern.
Leveringsvoorwaarden
Hoe wordt mijn kussen of dekbed bezorgd?
Online bestelde kussens en dekbedden worden direct vanuit ons atelier naar je opgestuurd met PostNL. Zodra het pakket gereed is, ontvang je via de mail een track en trace code.
De kosten voor de verzending van standaard pakketten zijn 7 euro. Grote pakketten, bijvoorbeeld futons of toppers, kosten 15 euro.
Hoe wordt mijn matras, topper, bed en/of lattenbodem bezorgd?
Onze bezorgpartner bezorgt de grotere bestellingen, zoals matrassen, toppers, bedden en bedbodems. Is je bestelling gereed, dan ontvang je van ons een voorstel voor mogelijke bezorgdata. De dag voorafgaand aan de bezorging ontvang je een email met het tijdsslot van de bezorging.
Wie monteert mijn bed?
De bezorgers zijn door ons getraind om Ecolinde bedden te monteren.
Is bezorging en montage gratis?
Ecolinde biedt alle klanten gratis bezorging en montage in Nederland bij bestellingen vanaf 2500 euro. Ook je nieuwe matras wordt tot in de slaapkamer bezorgd, uitgepakt en in het bed getild door onze bezorgers. Verpakkingsmateriaal wordt mee terug genomen tenzij je het wilt bewaren voor een verhuizing in de toekomst. Bestellingen tot 2500 euro worden voor 121 euro bij je thuisbezorgd.
Kan ik mijn artikelen retourneren?
Als je een product bij ons bestelt is de kans groot dat het speciaal voor jou gemaakt wordt. Dat geldt bijvoorbeeld voor onze matrassen, toppers, handgemaakte dekbedden, ledikanten, boxsysteem en lattenbodems. Het is in zo’n geval niet mogelijk om het product te retourneren op basis van de 14 dagen bedenktijd omdat het gaat om maatwerk producten.
Naast onze maatwerk producten hebben we een aantal standaard producten die wel onder de 14 dagen bedenktijd regeling vallen zoals bijvoorbeeld: moltons, sommige dekbedden (hennep en linnen) en kussens. Deze producten kunnen binnen 14 dagen geretourneerd worden zonder opgave van reden mits ze niet zijn gebruikt. Kosten voor retourzending zijn voor de klant.
Waarom kan ik mijn op maat gemaakte artikel niet terugsturen?
Bij Ecolinde hebben we de zorg voor ons klimaat en alle natuurlijke grondstoffen hoog in het vaandel staan. Wij werken uitsluitend met biologische producten en leveranciers. Op maat gemaakte producten nemen we daarom niet terug. Dat vinden wij een verspilling van grondstoffen en transport. Wel bieden we een proefliggarantie van 250 nachten op het Ecolinde Natuurlatex Matras.
Hoe retourneer ik mijn kussen of dekbed?
Wil je je kussen of dekbed van hennep of linnen retourneren? Dit kan binnen 14 dagen mits je het product niet hebt gebruikt. Laat het ons vooraf weten via mail op info@ecolinde.nl onder vermelding van naam van het product en bestelnummer. Je ontvangt van ons de instructie hoe je het product kunt retourneren. De kosten van retourzending zijn voor jou. Zodra wij het hebben ontvangen, storten wij je aankoopbedrag terug.
Wat doe ik met mijn oude matras?
Wij kunnen je oude matrassen of topper mee nemen en laten recyclen. Dat doen we in samenwerking met Retourmatras. Gebruikte matrassen worden in een afgesloten zak meegenomen door onze bezorgers, verzameld en door Retourmatras opgehaald. Zij halen het matras volledig uit elkaar en maken de grondstoffen (metaal, stof en schuim) geschikt voor hergebruik. Er worden geen nieuwe matrassen van gemaakt, maar wel isolatiemateriaal, sportmatten en gerecycled textiel.
Kosten:
Eenpersoonsmatras 47,50 euro per stuk
Tweepersoonsmatras 95 euro per stuk
Mocht je van deze service gebruik willen maken, stuur of dan binnen 14 dagen na je bestelling een e-mail met wat je precies wilt laten recyclen.
Onderhoudsadvies
Wanneer moet ik mijn matras omkeren?
Om je matras goed te onderhouden is het belangrijk om twee keer per jaar je matras te keren zodat de onderkant de bovenkant wordt (oftewel de onbeslapen kant wordt de kant waarop je gaat slapen) en het voeteneinde wordt hoofdeinde. Je flipt je matras over de breedte as. Al je twee keer per jaar een herinneringsmail wilt ontvangen kun je je aanmelden voor de flipservice.
Hoe kan ik mijn matras het beste tillen?
Let bij het tillen van het matras op hoe je het matras vasthoud. Houdt een matras zoveel mogelijk in het midden vast geklemd tussen je handen. Of houdt alleen de tijk vast zonder aan de randen van de latex te trekken. De latex kan scheuren.
Waar moet mijn bed aan voldoen?
Zorg voor een goed ventilerende lattenbodem of schotelbodem onder de matras.
Hoe lang kan een matras meegaan?
Door goed voor de matras te zorgen kun je de levensduur verlengen. De matraskern kan dan meer dan 20 jaar meegaan en de tijk langer dan 10 jaar.
Bestel eventueel een nieuwe tijk na ongeveer 10 jaar, dit komt de levensduur van je matraskern ten goede.
Waarmee bescherm ik mijn matras of futon het beste?
Gebruik altijd een dikke katoenen molton en was de molton elke maand. Onze moltons zijn van biologisch katoen en 450 gr/m2 met een prachtige dikke structuur. We laten de stof niet bleken of verven. Er zit een schuin elastiek aan dat onder de hoeken van de futon past. De molton kun je wassen tot 90 graden.
Hoe kan ik de matrashoes onderhouden?
Strooi 2 keer per jaar zuiveringszout (ook wel natriumbicarbonaat of baking soda genoemd) op de tijk. Laat dit enkele uren intrekken en verwijder het daarna met de stofzuiger. Rits de tijk van de kern en leg de tijk in de zon. De zon reinigt de katoen en bolt het weer op tot de oorspronkelijke dikte.
Hoe verwijder ik een vlek uit mijn matrashoes?
Bij vlekken maak je een pasta van zuiveringszout met wat water, smeer dit op de vlek en laat het opdrogen. Verwijder het opgedroogde zuiveringszout met de stofzuiger.
Hoe onderhoud ik mijn futon?
Om je futon schoon en luchtig te houden leg je hem twee keer per jaar buiten in de zon. Indien buiten niet mogelijk is, dan binnenshuis in de zon achter het glasvenster. De zon reinigt en droogt de katoen en bolt het weer op tot de oorspronkelijke dikte. De reinigende kracht van de zon is heerlijk voor je futon en ga er gerust zelf naast liggen. Zodra je ervaren hebt wat de zon met je futon doet weet je precies wanneer hij weer naar buiten kan. Mocht de futon in de winter niet naar buiten kunnen leg hem dan opgerold bij de verwarming.
Hoe onderhoud ik mijn katoenen dekbed?
Om je katoenen dekbed schoon en luchtig te houden leg of hang je hem twee keer per jaar buiten in de zon. Indien buiten niet mogelijk is, dan binnenshuis in de zon achter het glasvenster. De zon reinigt en droogt de katoen en bolt het dekbed weer op tot de oorspronkelijke dikte.
Hoe verwijder ik een vlek uit mijn futon?
Indien er vlekken op de stof van de futon zitten kun je dit schoonmaken met Traay textielzeep en een beetje water. Of je strooit er wat zuiveringszout (ook bekend als baking soda of natrium bicarbonaat) op.
Is mijn lattenbodem geschikt voor een futon?
Het best ligt een futon op een halfopen bodem van onbehandeld hout met zoveel mogelijk latjes. Bijvoorbeeld 33 latten van ongeveer 3 cm met tussenruimtes van ongeveer 3 cm. Bij een tweepersoonsbodem heeft u ook in het midden een ondersteuningsbalk nodig.
Flipservice
Meld je aan voor de flipservice en ontvang twee keer per jaar een e-mail om je te herinneren aan het keren van je matras.
Garantie
Hoe gaan jullie om met problemen?
Wij leveren hoge kwaliteit producten en je mag daar ook iets van verwachten. Neem bij technische problemen altijd contact met ons op en dan kijken we samen naar een goede oplossing.
Welke garantie geeft Ecolinde op natuurlatex matrassen?
Product garantie
Ecolinde BV geeft garantie op al haar natuurlatex matrassen. De garantie geldt voor fabricagefouten en op een zichtbaar dikte verlies van meer dan 2 cm van het natuurlatex.
Ecolinde geeft 2 jaar garantie op de tijk van al haar natuurlatex matrassen voor fabricagefouten.
De factuur is je garantiebewijs en de looptijd van de garantie start op de dag van de bezorging.
Garantietermijn
De garantietermijn voor de kern van de Ecolinde natuurlatex matrassen:
Tot 10 jaar na factuurdatum komen de kosten van reparatie of vervanging volledig voor rekening van Ecolinde, met uitzondering van vracht en voorrijkosten.
Garantievoorwaarden
Om aanspraak te kunnen maken op de garantie moeten de matrassen en/of topper goed onderhouden zijn volgens onze onderhoudsvoorschriften.
Indienen van de aanspraak op garantie
Je kunt per e-mail aanspraak op garantie indienen. Stuur een e-mail met alle informatie en een kopie van de factuur naar: info@ecolinde.nl.
Staat jouw vraag er niet bij?
We helpen je graag. Neem contact met ons en dan spreken we elkaar snel: